Post-Workout / kulhydrater

Lige efter din træning er din krop ekstremt modtagelig for næring, der kan hjælpe med at genopbygge dine muskelceller. Derfor siges det at være det vigtigste tidspunkt for indtagelse af kosttilskud. Jo hurtigere du hjælper din krop med restitution og genopbygning af muskelmasse, desto hurtigere vil du se resultater

 

 

0 anmeldelser

Bedste kompliceret formel af kreatin med Vitargo!

Scitec Vitargo CRX 2.0 indeholder en blanding af kun de fineste former af:  kreatin , glutamin ,  arginin ,  taurin

209,00
( 167,20 )
Lager: På lager

 post-workout

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor bruge post-workout?

 

Lige efter din træning er din krop ekstremt modtagelig for næring, der kan hjælpe med at genopbygge dine muskelceller. Derfor siges det at være det vigtigste tidspunkt for indtagelse af kosttilskud. Jo hurtigere du hjælper din krop med restitution og genopbygning af muskelmasse, desto hurtigere vil du se resultater. Kroppens muskelceller består af proteiner, og derfor er et hurtigt optageligt proteinpulver den bedste næring for kroppen lige efter træningen. Hos GymNordic finder du kun det bedste og mest anerkendte proteinpulver i verden. Vores udvalg er bredt og dækker alle behov. Det er vigtigt, at du vælger dit produkt med omhu. Mange proteinbarer og færdige proteindrikke fundet i supermarkeder indeholder billige proteinkilder såsom mælkeprotein. Efter træningen vil et rent valleprotein være bedst egnet og bidrage til bedre og hurtigere resultater.

 

Hvorfor bruge kulhydrater?

Sjusker man med kosten specielt ved ikke at indtage hurtige kulhydrater både før og efter træning vil du hurtigere blive træt og slidt. Kroppen har brug for hurtige kulhydrater efter træning da det lagres som energi i kroppen. Under træningen fungerer både fedt og glycogen som drivstof for musklerne.

Hurtige kulhydrater er særdeles vigtige at indtage da de fylder glykogen lagrene op.

Når man træner med vægte henter man energien som er lagret i glykogen lagrene, og har man ikke indtaget noget før træningen er de så godt som tomme efter en hård træning. De skal derfor fyldes hurtigst muligt op med hurtige kulhydrater. Normalt vil dette tage flere dage, men kroppen er sådan indrettet at den lige efter et langvarigt træningspas omdirigerer alt som indtages af hurtige kulhydrater for at fylde glykogen lagrene op igen. Glykogenlagrene suger de hurtige kulhydrater til sig så lagrene bliver fyldt op igen og klar til at yde.

Vær opmærksom på hvor meget kulhydrat du skal indtage da glykogenlagrene trods alt kun har en begrænset volume. Hovedreglen siger at du skal indtage ca. 1 gram kulhydrat pr. kg. kropsvægt den første halve time efter vægttræning.

En anden god grund til at indtage en stor dosis hurtige kulhydrater er at få insulin niveauet til at toppe da det medfører en anabol (muskelopbyggende) effekt. Insulin niveauet stiger og hjælper dermed med at flytte protein ud i musklerne så disse kan opbygges. Protein alene giver ikke en insulin forøgelse, men det gør tilgengæld en kombination af whey/valle protein og hurtige kulhydrater. Ved at tage begge ting oplever du en positiv synergi effekt (altså bedre end bare at tage protein eller bare at tage kulhydrater).

Under træning mister du også en del væske. Det er derfor vigtigt at drikke regelmæssigt efter træning da dette hjælper dig med at fylde dit væskelager op. En passende mængde er 150% af væsketabet. Dette betyder i praksis at du bør drikke en halv til en hel liter vand efter træning. Du er også nødt til at indtage rigeligt med vand under træning.

Hurtige kulhydrater er nemt og billigt at indtage i pulverform og du vil kunne indtage det hurtigt. Eksempler på optimale kulhydrat pulvere er Maltodextrin og Druesukker